Har lystnat på radio 1 några dagar i rad nu å ett hett samtalsämne har varit om det är rätt eller fel med dagis. Många säger att dagis är dåligt, att barnen inte får den uppmärksamheten dem behöver, att barn som går på dagis blir självmordsbenägna i tonåren, att barnen blir deprimerade, att andra inte ska ta hand om ens barn osv. Alltså huuuur tänker dom? Jag har gått på dagis från 1-5 och jag har mått hur bra som helst. Och jag har aldrig kännt mig osynlig och dessutom hade jag vänskapsrelationer när jag började skolan. Jag tycker att barn ska gå på dagis! Jag tror att det är nyttigt för barnen att redan i tidig ålder gå på dagis just för att de utvecklas väldigt bra. Nu har jag bara erfarenhet av att ha Albin på dagis och han har utvecklas något enormt vilket jag tror att barnen inte gör när dom är hemma hela dagis perioden. Barnen som är hemma under dagis perioden måste dessutom försöka lära känna barnen i sin nya klass som förmodligen redan känner varandra från dagis när dem är 6 år och det tror jag kan vara svårt. Men har man möjlighet att vara hemma så tycker jag att man ska vara det men att barnen börjar när dem är mellan 2.5-3 år :) Vad tycker ni? Ska man ha dagisplats eller inte?
Kommentarer
Michelle säger:

Jag tycker att det här ämnet är väldigt intressant, dels för att jag har fyra småsystrar men även för att jag har två nära vänner som jobbat på förskola under en längre period. Det har givit mig större insikt om barn, utveckling och förskola.

Jag anser att barn behöver det umgänge och den stimulering som man får på dagis. Det kan man inte få hemma. Däremot är det nog viktigt att barnet fortsätter att få uppmärksamhet hemma, så att han/hon inte får utlopp över de andra barnen på dagis. Att barnen inte syns hemma och därför måste synas mest bland de andra barnen. Det jag tror är viktigast att tänka på är att det inte blir för långa dagar på förskolan. Barnen orkar inte det, och de tar inte längre in det som händer mor slutet av dagen. Det tror jag påverkar humöret och hur barnet hanterar sina känslor.

Låt inte barnet bli det barn som kommer först till dagis, och hämtas allra sist. Det är de barnen som förskolepedagogerna ofta märker blir aggressiva, trötta, understimulerade och inte får tillräckligt med uppskattning och uppmärksamhet hemifrån.

Lilla landet lagom med andra ord - lagom mycket hemma, lagom mycket dagis. Sen så är ju självklart alla barn olika personer med olika behov. Ofta är det även väldigt olika rutiner hos föräldrarna, vilket självklart påverkar hur mycket barnen behöver vara på dagis. Men så länge stimuleringen barnen får på dagis inte går över till utmattning och trötthet, och barnen får den uppmärksamhet och kärlek de behöver hemifrån så går det nog bra :)

2012-07-06 | 10:26:04
Bloggadress: http://chellita.blogg.se
Patricia mamma till Saga & Wiggo säger:

Jätte tråkigt!! Men Patrik har semester vecka 29 å vi kommer ner snart igen :) <3

Jag tycker absolut att barnen ska gå på dagis!

2012-07-06 | 10:48:42
Bloggadress: http://popblogg.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: